“Eth cornèr des rebrembes”
En tot gésser d’Es Bòrdes peth Camin Reiau direccion Vielha mos trapam tamb un petit pujau on se trape era crotz.
Aguest petit cornèr deth pòble a un gran valor sentimentau pes vesins, dejà qu’en aguest lòc de granes vistes tà Benós e Begós a sigut escuelhut pes joeni entà passar es estones damb es amics e amigues.
Es mès vielhi mos conden qu’ath torn der an 1950 quan en aquest pòble i viuien fòrça abitants, un des prumèrs capelhans d’aquera epòca, peth maitin deth Diuendres Sant, se celebraue eth viacrucis, que gessie dera glèisa Mair de Diu deth Rosèr e seguie pes carrèrs deth pòble, pujant peth camin de Cabanèra de tornada tara glèisa, en tot hèr es 14 estacions deth viacrucis i en aguest pujau, que quedaue a miei camin, se celebraue era 7au estacion, qu’èra era de “Jesus què en tèrra per dusau viatge” e eth capelhan decidic méter aguesta crotz amassa damb es vesins.
Pendent es ans 1960-1970, quan er estudi ère plen de mainatges e mainades, fòrça des gessudes eren vrespalhar ath pè dera crotz; atau coma qu’eth 8 de seteme, eth dia dera Hèsta Major, qu’en aquera epòca se celebraue ena Plaça Major, ara finalizacion deth balh, es mès joeni anauen aquiu a minjar-se eth chicolate deth finau des hèstes.
Dejà pes ans de 1990 e damb un aute tipe de joeni, en aguest petit pujau es mainatges e mainades d’Es Bòrdes e es des auti pòbles deth municipi (Benós, Begós e Arró) s’amassaven aquiu per passar longues tardes ara gessuda der estudi e en ostiu tà hèr d’aguest pujau era sua zòna de lésser, en tot jogar, explorar e bastir cabanes tamb hustes, garròts e cartons.
Aguesti madeishi joeni, bèri dies abantes dera net de Sant Joan, passauen pes cases entà arremassar caishes, mòbles vielhi, diaris e tot çò que sigue de besonh entà celebrar era hèsta dera net de Sant Joan amassa tamb toti es vesins, que s’amassauen entà passar ena net mès cuerta der an en tot brindar damb moscatelh e un shinhau de còca.
Demanis a qui demanis te diderà qu’ei un lòc especiau, demoram que per tu tanben ac sigue.
Saliendo de Es Bordes por el Camin Reiau dirección Vielha nos encontramos con un pequeño montículo en el que se encuentra una cruz.
Este pequeño rincón del pueblo tiene un gran valor sentimental para los vecinos, ya que en este lugar de grandes vistes hacia Benos y Begos desde antaño ha sido escogido mayoritariamente por las juventudes para pasar largos ratos con amigos y amigas.
La memoria de los mas mayores nos cuenta que sobre el año 1950 cuando en este municipio había gran cantidad de habitantes, uno de los párrocos de aquella época, el Viernes Santo por la mañana celebraba el viacrucis, que salía de la Iglesia Mair de Diu Deth Roser y proseguía por las calles del pueblo, subiendo por el camino de Cabanera de vuelta hacia la iglesia, haciendo las 14 estaciones del viacrucis y en este montículo, que quedaba a medio camino, se celebraba la séptima estación, que era la de “Jesús cae en tierra por segunda vez” y el párroco decidió junto a los vecinos poner esta cruz.
En los años 1960 – 1970 cuando el colegio estaba repleto de niños y niñas muchas de las salidas que realizaban era ir a merendar en La Cruz; al igual que el 8 de septiembre, el día de la Fiesta Mayor, que en aquella época se celebraba en la plaza mayor, al finalizar el baile, los más jóvenes iban a tomar el chocolate de fin de fiestas alli.
Ya en los años 1990 y con otro tipo de juventud, en este pequeño montículo los niños y niñas de Es Bordes y del resto de pueblos (Benos, Begos y Arro) se juntaban allí para pasar largas tardes a la salida del colegio y en verano para hacer de ese montículo su zona de recreo, jugando, explorando y montando cabañas con maderas, palos y cartones.
Esta misma juventud unos días antes de la noche de San Juan, pasaban por las casas a recoger cajas, muebles viejos, periódicos y todo aquello que valiese para poder celebrar la verbena de San Juan junto a todos los vecinos, que se juntaban para pasar la noche mas corta del año brindando con un vasito de moscatel y un pedacito de coca.
Preguntes a quien preguntes .. te dirá que es un lugar especial. Esperamos que para ti también lo sea.